Dela gärna:

Att plocka ur en balansaxelenhet behöver inte vara svårt. Detsamma gäller installationen av den renoverade modulen. I detta inlägget beskriver jag processen steg för steg för att även den genomsnittliga hemmafixaren ska kunna utföra jobbet själv, utan större svårigheter. I artikeln länkas även till reservdelar samt tjänsten vi erbjuder för renovering av din oljepump och balansaxel.

Steg 1 – Avtappning av motorolja

Eftersom oljetråget ska monteras av behöver vi först tappa ur motoroljan. För att göra detta lyfter vi upp bilen, antingen med en lift eller med domkraft och pallbockar. Viktigt är att få tillräckligt mycket utrymme under bilen för att kunna arbeta på ett bekvämt vis.
Tappa sedan ur oljan genom avtappningspluggen i ett rent kärl, stort nog att rymma hela oljevolymen. Kontrollera den urtappade oljan och titta efter metallpartiklar. Om partiklar påträffas är det viktigt att försöka fastställa vilket material det handlar om för att kunna konstatera varifrån de kommer. Detta görs genom kontrollera exempelvis färg, hårdhet och magnetism.

Avtappning av olja TDI 2.0

Steg 2 – Demontage av oljetråg

Nu är det dags att ta av oljetråget från motorn. Här börjar arbetet skilja sig åt lite mellan olika modeller. De flesta modeller av Audi har längsmonterade motorer, medan Volkswagen, Skoda och Seat brukar använda sig av tvärställda. Jag väljer därför att dela upp detta steget i två delar.

Längsmonterade motorer (exempelvis Audi A4 och Audi A6)

På grund av frambalkens placering är det inte möjligt att få av oljesumpen utan att lätta motorn lite, alternativt sänka balken. Vi väljer det första alternativet för att undvika framvagnsinställning. För att göra detta krävs en lyftanordning, vi använder en specialanpassad lyftbalk till detta. Liknande kan köpas på t. ex Biltema, men det går också bra med verkstadskran eller dylikt.

Det första att ta loss är de fyra muttrarna som håller krängningshämmaren och därefter de två under motorkuddarna. Vidare går vi med att lossa de tre bultar som håller AC kompressorn, efter avlägsnande av generatorrem givetvis. Bind upp kompressorn för att hålla den ur vägen såväl som för att skydda slanganslutningarna från att gå av. Koppla även ur kontakterna för oljenivågivaren samt AC-kompressorn.
Vi går vidare med att ta bort det främre “motorfästet” genom att skruva bort de tre insexbultarna som håller det mot tråget.

Lossning av motorfästen TDI 2.0Lossning av AC kompressor TDI 2.0Främre motorfäste TDI 2.0

I det här skedet brukar jag lossa alla trågbultar som är lätta att komma åt innan lyftet.
Det har nu blivit dags att börja lyfta motorn i framkant. Lyft ungefär en decimeter till att börja med. Ta nu loss de resterande trågbultarna (glöm inte de två dolda M7-bultarna i bakkant). Det ska nu gå att bända loss tråget, som sitter fastklistrat med silikon, med en kofot (försiktigt för att undvika skador i packningsytan). Nu är det bara till att höja motorn ytterligare till att tråget går att vrida ut. Det är väldigt lite marginal och jag rekommenderar därför att utföra torrmontage, innan det är dags att sätta ihop allt igen, för att öva in en bra teknik.

Balansaxelmodul sedd underifrån

Tvärställda motorer (exempelvis Volkswagen Passat och VW Sharan)

De tvärställda är betydligt enklare att arbeta med än exempelvis Audi A6, då vi inte har något i vägen för oljetråget och således kan släppa det rakt ner.
För att göra detta behöver vi ta loss följande:

  • Kontakten för nivågivaren
  • Eventuell skyddsfilt
  • Oljereturen från turbon (2st 5mm insex)
  • Trågbultarna (18st 10mm/5mm insex, 6st 16mm)

Nu är det bara att bända loss oljesumpen med hjälp av kofot, utan att skada packningsytan.

 

Lossning av Balansaxelmodul

Nu när tråget är av kan modulen lossas. Detta görs enkelt genom att lossa Bultarna som är markerade i bilden nedan.

Artikeln uppdateras fortfarande.

Inom kort kommer denna artikel färdigställas samt kompletteras med fler bilder.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *