Meny

0

0,00 kr

Haveri kamkedja

Låt inte snålheten bedra visheten

Denna Audi var lite speciell. Ett praktexempel på hur det går när någon bestämmer sig för att vara dumsnål.
När den kom till oss var den tidigare helrenoverad på garanti av en auktoriserad verkstad. Där hade man bland annat bytt sträckaren till kamkedjan. Det var ju ett bra beslut eftersom den tidigare varianten är en erkänt svag punkt. Problemen börjar dock när man i samma veva bestämmer sig för att spara in ett par hundralappar genom att återanvända samma kedja. Då har man verkligen inte förstått eller ens försökt att första grundproblemet.
Den gamla sträckarens konstruktion är inget större problem i sig så länge kedjan är intakt. Bekymren kommer när kedjan förlängt sig såpass mycket, att sträckaren når sitt max och kuggar ur. När det gått så långt är det inte svårt att räkna ut att kedjan är långt utanför alla toleranser och behöver bytas.

Vad blev resultatet av denna besparing?

När vi hade lyft motorn och påbörjat demonteringen kunde vi snabbt konstatera vad som hänt. Det var även uppenbart att detta kunde undvikits om mekanikern som arbetat med den tidigare varit lite mer noggrann. Även en mekaniker som inte är utbildad på just denna modell av motor ska kunna se att det inte kommer att hålla. Detta är anledningen till att vi alltid är noga med att förstå en konstruktion och dess funktion innan vi reparerar, istället för att blint följa en manual. Har man inte förstått varför ett fel uppstod kan man knappast väntas garantera att det är åtgärdat.

Det som konstaterades var att den ny sträckaren monterats i sitt yttersta läge redan från början. Den nya sortens sträckare har ett litet fjäderclips som sätts fast i ett utav flera spår för att hindra kedjeslack innan oljetrycket tar över denna funktion. Det som gjorde missen så tydlig var att detta clips redan från början satts i det innersta spåret.

Resultatet blev föga förvånande att kamkedjan kuggade över och insugsventilerna slog i kolvarna.

Verkstadens vinst blev ägarens förlust

I ett ärende som detta kan kan man tycka att det hela borde vara mycket enkelt. Verkstaden som utförde reparationen borde ta på sig hela ansvaret och åtgärda felet utan kostnad för bilens ägare.
Men så är inte alltid fallet. Denna bil hade sålts efter renoveringen och garanti följer ägaren, inte bilen förklarade man.
Att gå genom den forne ägaren visade sig inte heller vara ett alternativ då denne satte sig på tvären.

I slutändan blev den nya drömbilen till en mardröm, som redan efter 90 mils körning kostade kunden 40.000kr. Allt detta för att spara in runt 300kr för en kedja.

TFSI 2.0 förlängd kamkedja
På denna bild syns tydligt att sträckaren varit i sitt yttersta läge redan vid montaget.
TFSI 2.0 kedjeströckare monterad korrekt
Här syns samma motor efter att vi monterat en ny kedjesats på korrekt vis.

Lämna ett svar

Skriv en kommentar