Ännu en Audi A5 B8 med en andra generationens 2.0 TFSI, eller TSI, med hög oljeförbrukning. Vi har under de senaste åren blivit så specialiserade på dessa jobb, att vi har en hel filial anpassad enbart för att lyfta ur motorerna och renovera dem.
Helrenovering av motorn, är det värt det?
När vi får in en bil som denna väljer vi alltid att åtgärda alla svaga punkterna i motorn med en gång, istället för att bara byta kolvar och hoppas på det bästa.
Tack vare vår specialisering, lyckas vi ändå pressa priserna långt under alla andra alternativ på marknaden, samtidigt som vi erbjuder högsta möjliga kvalitet. Vi har tagit fram egna processer och specialverktyg, för att underlätta och effektivisera arbetet.
Den långa erfarenheten av just denna motortyp, har även låtit oss ta fram en beprövad uppsättning reservdelar. Dessa består av såväl originaldelar, eftermarknad samt våra egentillverkade. Allt för att garantera högsta kvalitet.
Så fördelarna jämfört med många andra alternativ är:
- Du får tillbaka samma motor, som du känner till historiken om.
- Din motor blir “hantverksrenoverad” istället för “fabriksrenoverad”, dvs inga överplanade toppar eller cylindrar som borrats i onödan.
- Du vet att den är renoverad av någon som verkligen kan allt om mekaniken i just denna motortyp.
- Reservdelarna är utvalda efter kvalitet, inte beroende på vilken kedja eller vilket märke verkstaden är bunden till.
- Vi åtgärdar/förebygger problem med alla svaga punkter istället för att bara fixa det som var fel på just din motor.
- Oftast kan bilen hämtas igen efter endast fyra arbetsdagar.
- Det är billigare.
Sammanfattningsvis kan man säga att så länge du är villig att investera summan för att få igång bilen igen, så är det definitivt värt det.
Nu blir det ÄNNU BILLIGARE!
Ja, du läste rätt. Vi pressar nu priserna till en ny nivå och vi gör det med hjälp av ännu mer specialisering.
Vår nya strategi kompromissar varken med kvalitet på arbete eller reservdelar, utan bygger helt på effektivisering av arbetsstationerna.
Det är nämligen så att olika bilmodeller skiljer sig väsentligt i både tillvägagångssätt och erfordrade verktyg, vid ur- och imontage av motorn, även om de är utrustade med samma 2.0 TFSI.
Just detta moment är en stor del av arbetet och om det kan effektiviseras, påverkas totalkostnaden direkt positivt för dig som kund.
Vi väljer därför nu att införa kampanjmånader för specifika modeller, under vilka verkstaden skräddarsys än mer för den aktuella.
Detta kommer innebära att bara de rätta verktygen för jobbet finns på plats och mekanikern gör exakt samma jobb om och om igen.
Kampanjerbjudandet kommer dessutom bara gälla bilar som lämnas in pga hög oljeförbrukning, vilket ger oss möjligheten att lämna fast pris på hela grundarbetet med möjlighet till vissa tillval om så önskas.
Så vad gjordes då med denna oljeslukande Audin?
I det här fallet tyckte kunden uppenbarligen att det var värt varenda krona, att rädda sin kära bil, en Audi A5 B7 med 2.0 TFSI CDNB.
Här nedan kan ni läsa lite om vad som ingår i dessa renoveringar och se bilder från arbetets gång.

Det första vi gör när vi får en bil på lyften, är alltid att köra en datorscan. Denna kan hjälpa oss med felsökning såväl under, som efter renoveringen. 
Nästa steg är att lyfta ur motorn och demontera den i sin helhet. När alla komponenter noggrant granskats, är vi redo att ge kunden en sista exakt offert.

