Meny

0

0,00 kr

  • Hem
  • Växelhus & drev

Växelhus & drev

[vc_row][vc_column][vc_column_text css_animation=”fadeIn”]

VäxelhusDin växelhusspecialist

En av våra specialiteter är arbeten med växelhus.

Att arbeta med växelhus kräver en mångsidighet och erfarenhet på flera områden. Vi har de flesta specialverktyg och kan vid behov enkelt tillverka egna i vår mekaniska verkstad.
Vi kan göra nya lagerlägen tack vare en stor maskinpark.
Vi har möjlighet att reparera spruckna växelhus och avslagna skäddor i vår svetsverkstad.
Maskinparken i kombination med svetsavdelningen ger oss möjlighet att bl. a skarva drivaxlar.

Allt detta i kombination med vår långa erfarenhet gör att vi kan reparera nästan vilket växelhus eller drev som helst.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css_animation=”fadeIn”]

Avslagen skädda

Den vanligaste skadan på växelhus är att skäddan går av efter en grundstötning. Detta är något vi sedan firmans start har reparerat åt såväl lokalbefolkningen i Göteborgs södra skärgård som yrkesfiskarna. Vi lägger   stor vikt vid form och finish.

Reparerad / Svetsad skädda


Sprucket växelhus

Detta går oftast att laga. Vanligt är bl. a att Honda BF40-50 spricker vid ringmuttern. Dessa skador har vi reparerat i över 15 år utan reklamation. Även Yamaha 30 är kända för att spricka. Dessa brukar spricka under vattenpumpen. Även detta går att åtgärda. Läs mer om problemen med de spruckna växelhusen från Honda här.

Sprucket honda växelhus 


Skev propelleraxel

Efter en grundstötning är det vanligt att propelleraxeln tappar rakhet.  Många tror att dessa måste bytas ut för dyra pengar. Detta är inte sant. Vi riktar propelleraxlar åt marinfirmor i hela landet.


Läckande växelhus

Ett otätt växelhus medför att olja läcker ut och ersätts av vatten. Detta innebär att dreven inte får smörjning. Vi packar om alla sorters växelhus och kan även reparera skadade tätningsytor. Efteråt provtrycks huset givetvis

.

Ompackning av växelhus


Havererat växelhus

Vi kan hjälpa till med demontage, felsökning, lagerbyten, reparation av skurna axlar, shimsning och återmontage. Vi har även mycket begagnade delar till de flesta märken och modeller.

Reparation av skuren primäraxelReparerad lageryta drivaxel


Fel längd på primäraxel eller defekta splines

Vi har möjlighet att skarva drivaxlar och i många fall även reparera splines.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]