Både på bensin- och dieselsidan finns det flera olika varianter av de moderna 2.0 liters motorerna från VAG. Det kan därför vara svårt för en ägare att veta vilken exakta motortyp som sitter monterad i bilen. På Wasa Motor HB arbetar vi mest med motorerna 1.8 TFSI och 2.0 TFSI och vill därför försöka underlätta för våra kunder att reda ut begreppen.

BENSIN

TFSI, FSI och TSI bygger alla i gunden på samma motor. Man skulle kunna börja med klumpa ihop TFSI och TSI till en och samma då den största skillnaden ligger i att VW använder beteckningen TSI medan audi skriver ut hela TFSI (Turbo Fuel Stratified injection).

FSI däremot saknar turbo och är på lägre effekt. En hel del komponenter har bytts ut och man bör därför vara uppmärksam på detta om reservdelar ska köpas in eller en offert för arbete skall inhämtas.

För att ytterligare komplicera det hela finns TFSI 2.0 motorerna i 3 olika varianter. Det handlar om Gen 1, Gen 2 och Gen 3.
Generation 2 och 3 finns dessutom som 1.8 liters motorer, där bl. a vevaxeln skiljer sig.

EA113 ELLER EA888

Den viktigaste skillnaden att ha reda på är dock om din motor bygger på basmotor EA113 (Gen 1) eller basmotor EA888 (Gen 2 och 3). Detta är ganska enkelt även för lekmannen då det finns tydliga skillnader som kan ses direkt när man öppnar motorhuven.

Några tydliga skillnader mellan EA113 0ch EA888:

Börja med att lokalisera vad som är fram på motorn genom att lokalisera generatorns drivrem. Det finns både längsmonterade och tvärställda motorer, men remsidan räknas alltid som motorns framkant.

Oljestickans placering

På EA113 sitter oljestickan på vänster sida enligt bilden nedan.

EA113 oljesticka vänster

På EA888 sitter oljestickan i framkant enligt bilden nedan.

EA888 oljesticka fram