2.0 TFSI EA113

Under åren 2004 – 2005 började Audi, Volkswagen, Skoda och Seat (även KTM x-bow) utrusta sina bilar med den första generationens 2.0 TFSI, motorfamilj EA113.
Det handlar om en 4-cylindrig direktinsprutad bensinmotor som i standardutförande har 170 – 272hk beroende på motorkod.

Exempel på bilmodeller i vilken denna motor monterats är Audi A4, Audi A6, Audi TT, VW Passat, VW Golf, VW Jetta, Skoda Octavia, Seat Leon etc.

Exempel på motorkoder: BPJ, BWA, BWE, BUL, BGB, BPY, AXX, BYD, BWJ, CDL, BHZ, CDLA, CDLB, CDLF etc.

Motorn vann varje år mellan 2005 och 2008 priset för International Engine of the Year.

Trots detta har VAG’s 2.0TFSI motorer genom åren dragits med en hel del återkommande problem. I många fall har vi kunnat utveckla metoder och uppgraderingar för att både reparera och förebygga.
Här nedan går det att läsa om de vanligaste felen och vad man kan göra åt dem.

Vanliga fel TFSi 2.0 EA113

VAG’s 2.0TFSI motorer har genom åren dragits med en hel del återkommande problem. I många fall har vi kunnat utveckla metoder och uppgraderingar för att både reparera och förebygga.
I denna artikeln beskriver vi några av de vanligt förekommande felen på VAG’s TFSi 2.0 motorer.
Artikeln är skriven för att på ett enkelt sätt hjälpa, både den som har fått problem såväl den som vill förebygga detsamma, att hitta svaga punkter och samtidigt se vilka lösningar vi erbjuder.


Symptom: Vibrationer som kan komma och gå

Orsak: Sprucket / Slirande balansaxeldrev
Åtgärd: Byt balansaxeldrev, vevaxeldrev, spännare och kedja (Länk till rep. sats)

Förklaring:
Ett mycket vanligt problem är att kedjehjulet som driver balansaxlarna spricker. Detta beror på att drevet har en inbyggd svängningsdämpare. Allt eftersom utmattas fjädrarna i drevet vilket till slut leder till att de slår i botten, vilket ger en effekt som kan liknas vid den i en mutterdragare. Slagen gör att drevet börja röra sig på axeln och i många fall även spricker. När detta drev flyttar sig, stämmer inte synkroniseringen mellan balansaxel och vevaxel längre, vilket leder till vibrationer. Detta innebär också att vibrationerna kan komma och gå beroende på vilket läge drevet sitter i.

Symptom: Bortfall av oljetryck

Orsak 1: Haveri i transmission till oljepump
Åtgärd 1: Byt balansaxeldrev, vevaxeldrev, spännare och kedja (Länk till rep. sats)

Förklaring:
Ett mycket vanligt problem är att kedjehjulet som driver balansaxlarna spricker. Detta beror på att drevet har en inbyggd svängningsdämpare. Allt eftersom utmattas fjädrarna i drevet vilket till slut leder till att de slår i botten, vilket ger en effekt som kan liknas vid den i en mutterdragare. Slagen gör att drevet börja röra sig på axeln och i många fall även spricker. Detta kan leda till att hela transmissionen till balansaxelmodulen havererar.

Symptom: Bortfall av oljetryck, även sporadiskt

Orsak 2: Defekt oljepumpsmodul
Åtgärd 2: Ombyggnad av oljepump (Länk till ombyggnadsats)

Förklaring:
TFSi 2.0 motorn har ett konstruktionsfel i oljepumpens reglersystem, som vi på Wasa Motor HB har möjlighet att råda bot på. Felet kan ge en oljetrycksvarning vid olika varvtal och förefalla sporadiskt.
Det handlar om en dålig konstruktion som förr eller senare drabbar alla TFSi 2.0 med oljepumpsmodulen som visas nedan till höger. Ibland redan kring 8.000 mil.
Resultatet blir oljetrycksförlust.

Vår lösning innebär en ombyggnad utav Er befintliga modul och kan göras i förebyggande syfte såväl som reparationssyfte efter tappat oljetryck.
Ombyggnaden kostar 2995:- inkl. moms. Det går även att beställa Ombyggnadskitet i vår webshop om man väljer att utföra arbetet själv (1995kr).

Symptom: Bortfall av oljetryck

Orsak 3: Utslitna ramlager pga vevaxelfel
Åtgärd 3: Byt ramlager samt rikta vevaxel (Länk till Ramlagersats)

Förklaring:
En annan svag punkt på TFSi 2.0 är dess vevaxel. De har en tendens att krökas, vilket leder till att ramlagren skär. Om ramlagerhaveri konstaterats, rekommenderar vi alltid att ta kontakt med oss för vägledning angående kontroll av vevaxelns rakhet. Vi har tagit fram specialutrustning för riktning av just dessa vevaxlar.

Symptom: Bortfall av oljetryck

Orsak 4: Skärning i kamaxelns lagring
Åtgärd 4: Vi håller på att ta fram en process för att renovera topplocket lagringar. Kamaxlar med bättre härdning finns nu i vår webshop. (Länk till: Avgaskamaxel och Insugskamaxel)

Förklaring:
Vi ser allt oftare att kamaxelns lagring i topplocket skär. Detta ofta till följd av förorenad olja.

Symptom: Knackningar från topplockets bakkant

Orsak 1: Utsliten kamföljare
Åtgärd 1: Byte av kamföljare. Kontrollera högtryckspump samt kamaxelnock.  (Länk till kamföljare)

Förklaring:
Vanligt är att högtryckspumpens kamföljare slits ut. Denna del bör bytas ut i förebyggande syfte för att spara stora kostnader. Om man väntat för länge med att byta kamföljare kan detta resultera i allvarligt slitage på kamaxelns nock. Dessutom kontamineras oljan kraftigt av partiklar från kamföljaren vilket ofta medför att ramlager, vevlager, vevaxel samt kamlagringar tar skada. Även högtryckspumpen kan ta skada om man väntar för länge.

Se även:

Hannes TFSI / FSI 2.0 blogg

Hannes på Wasa Motor HB har köpt en Volkswagen Passat 2.0 FSI från 2006 (motorkod BWA). Denna bil kommer att tjäna som testbil för våra egna problemlösningar. I en liten miniblogg kommer Ni kunna följa aktuella problem och lösningar som har med bilen ifråga att göra. Inte minst erbjuds en värdefull insyn i vad specialisten själv väljer att göra i förebyggande syfte då bilen vid inköp redan rullat 24000 mil.

 

Reservdelar

Specialverktyg

Denna lista är från Wikipedia. Den kommer inom en snar framtid att uppdateras av oss för att bli lite mer överskådlig.

  • 125 kilowatts (170 PS; 168 bhp) at 4,300 rpm; 280 newton metres (207 lbf⋅ft) at 1,800-4,200 rpm — BPJ — Audi A6 (C6)VW Tiguan
  • 136 kilowatts (185 PS; 182 bhp) at 6,000 rpm; 270 newton metres (199 lbf⋅ft) at 1,800-5,000 rpm — BWA — 2005 SEAT León
  • 147 kilowatts (200 PS; 197 bhp) at 5,100-6,000 rpm; 280 newton metres (207 lbf⋅ft) at 1,700-5,000 rpm — AXX, BWA, BWE, BPY (North America) — Audi A4 (B7)Audi A3 (8P), 2006 Audi TTVW Passat (B6)VW Golf Mk5 GTIVW Jetta Mk5 GLISEAT León FR Mk2, SEAT AlteaSEAT Toledo Mk3, SEAT ExeoŠkoda Octavia (1Z) vRS
  • 162 kilowatts (220 PS; 217 bhp) at 5,900 rpm; 300 newton metres (221 lbf⋅ft) at 2,200-4,800 rpm — BUL — 2005 Audi A4 (B7) DTM Edition
  • 162 kilowatts (220 PS; 217 bhp) at 4,500-6,300 rpm; 350 newton metres (258 lbf⋅ft) at 2,500-4,400 rpm — CDL — Volkswagen Polo R WRC
  • 169 kilowatts (230 PS; 227 bhp) at 5,500 rpm; 300 newton metres (221 lbf⋅ft) at 2,250-5,200 rpm — BYD — VW Golf Mk5 GTI Edition 30Pirelli Edition
  • 173 kilowatts (235 PS; 232 bhp) at 5,500 rpm; 300 newton metres (221 lbf⋅ft) at 2,200-5,200 rpm — CDL — Volkswagen Golf MKVI GTI Edition 35
  • 177 kilowatts (241 PS; 237 bhp) at 6,000 rpm; 300 newton metres (221 lbf⋅ft) at 2,200-5,500 rpm — BWJ — SEAT León Cupra, SEAT León Cupra Mk2 facelift
  • 188 kilowatts (256 PS; 252 bhp) at 6,000 rpm; 330 newton metres (243 lbf⋅ft) at 2,400-5,200 rpm — CDL — Audi S3 (8P)Golf R (Australia, Japan, Middle-East and North America)
  • 195 kilowatts (265 PS; 261 bhp) at 6,000 rpm; 350 newton metres (258 lbf⋅ft) at 2,500-5,000 rpm — BHZ — Audi S3 (8P)
  • 195 kilowatts (265 PS; 261 bhp) at 6,000 rpm; 350 newton metres (258 lbf⋅ft) at 2,500-5,000 rpm — CDL — Scirocco R
  • 195 kilowatts (265 PS; 261 bhp) at 6,000 rpm; 350 newton metres (258 lbf⋅ft) at 2,300-5,200 rpm — CDLA — Audi S3 (8P)Audi TTSSEAT León Cupra R Mk2 facelift, VW Scirocco R
  • 199 kilowatts (271 PS; 267 bhp) at 6,000 rpm; 350 newton metres (258 lbf⋅ft) at 2,500-5,000 rpm — CDLF — Golf R (Europe)
  • 200 kilowatts (272 PS; 268 bhp) at 6,000 rpm; 350 newton metres (258 lbf⋅ft) at 2,500-5,000 rpm — CDLB — Audi TTS (Europe)