Vanliga fel TDI 2.0 PD

Turbodieseln från VAG har under lång tid haft ett gott anseende. Även 2.0 liters Pumpedüse-varianten har rönt stort beröm, men som med allt annat finns det alltid utrymme för förbättring. Vi har därför skrivit denna artikel för att nå ut till alla er som, redan råkat ut för eller önskar förebygga, de ökända oljetrycksproblemen som denna motor tampats med. Denna motor finns även monterad i vissa andra biltillverkares modeller, exemplvis Dodge Caliber.


Lågt oljetryck

Symptom: Bortfall av oljetryck (Ibland först vid 1500rpm)

Orsak 1: Defekt balansaxelingrepp samt sexkantaxel (2005-2014)
Åtgärd 1: Renovering och uppgradering av balansaxelmodul (Länk till tjänst)

Förklaring:

Det absolut vanligaste felet på dessa motorer är problemen med drivningen mellan balansaxel och oljepump. Vi har tagit fram en process för att åtgärda dessa bekymmer. Detta är något som vi definitivt rekommenderar att man åtgärdar i förebyggande syfte, då följderna av ett plötsligt oljetrycksbortfall kan bli mycket kostsamt.

Vad är VAG’s egen lösning?

Volkswagen AG har under åren själva gjort förändringar i bl. a balansaxelns ingrepp för sexkantaxeln. Den nyare varianten använder en 100mm lång sexkant istället för den tidigare på 77mm. Detta kan dock vara lite missvisande, då man inte använder den fulla längden utan istället flyttar in ingreppet längre i balansaxeln. Detta gör att man minskar slitage pga snedställning mellan balansaxel och pump. I vår uppgraderade balansaxel använder vi oss av den fulla längden av balansaxeln i kombination med 100mm sexkantaxeln. För att undvika snedställning försäkrar vi oss om perfekt uppriktning mellan pump och balansaxel.

Symptom: Bortfall av oljetryck

Orsak 2: Haveri av transmission till oljepump (Kedjedriven pump, 2004-2005)
Åtgärd 2: Byt kedjekit (Länk till produkt)

Förklaring:
Ett mycket vanligt problem med dessa motorer är att transmissionen som driver balansaxelmodulen och oljepumpen havererar. VAG tillhandahåller inte längre reservdelarna som behövs för att årgärda detta, då de hellre vill att kunden byter ut hela modulen mot en kugghjulsdriven. Detta konverteringskit kostar ca. 22.000kr. När det gäller en bil från 2005 kan detta kännas extremt dyrt. Därför tillhandahåller vi ett billigt alternativ.

Vi rekommenderar även att uppgradera balansaxeln samtidigt när oljetråget ändå är demonterat.

Kamremshaveri

Symptom: Motorn startar ej

Orsak: Kamaxeltransmissionens spännarehar lossnat
Åtgärd: Helicoilning av topplock samt byte av samtliga vipparmar (Länk till dessa kommer inom kort)

Förklaring:

Ett annat ganska vanligt fel är att kamaxeltransmissionen ger sig. Detta beror ofta på lite vårdslösa konstruktionen av remspännarens fastsättning, där man valt en pinnbult i aluminiumgods som är fin- kontra grovgängad i de olika ändarna.
En liten tröst för den som är drabbad, är att vipparmarna i topplocket ofta är det enda som tar skada. Vi har ett prisvärt kitt för att åtgärda detta.

Motorkoder

Denna lista är från Wikipedia och innefattar både PD och CR. Den kommer inom en snar framtid att uppdateras av oss för att bli lite mer överskådlig. Observera även att inte alla modeller har balansaxelmodulen installerad. Tveka inte att skicka ett mail med Reg. Nr så kollar vi upp just din bil.

Denna artikel uppdateras fortfarande. Här kommer snart tillkomma många kända fel och vad man kan göra åt dem. (2023-03-07)