På Wasa Motor kan vi reparera i princip vilken topplocksskada som helst. Vi kan plana upp till två meter långa topplock, tillverka nya ventilsäten och styrningar. Allvarligt skadade topplock kan lagas genom att lägga i material där det saknas och ventiler kan i vissa fall nytillverkas.

TopplocksplaningPlanslipning / Planfräsning
Planing av topplock utförs genom fräsning eller slipning. 
Det finns olika anledningar till att plana ett topplock. Den första är att topplocket har blivit skevt eller fått en
skada i ytan. Ett annat syfte kan vara att öka kompressionen i trimningssyfte.
Riktpriser för standard planing av topplock (inkl. moms)
Planslipning 1 cyl Topplock
250:-
Planslipning 2 cyl Topplock
315:-
Planslipning 3 cyl Topplock
550:-
Planslipning 4 cyl Topplock
650:-
Planslipning 5 cyl Topplock
700:-
Planslipning 6 cyl Topplock
850:-

VentilsätenVentilsätesfräsning
När ett topplock börjar läcka i ventilerna kan det vara dags för inslipning. Ibland räcker inte detta. Då behöver man ofta fräsa korrigeringsvinklarna i ventilsätet. Tilldetta har vi olika verktyg och maskiner för att kunna hantera alla förekommande topplock. Det är även möjligt att tillverka nya ventilsäten och helt byta ut de gamla. Även ventilerna kan behöva slipas om antingen ventiltallriken har skevats eller om skadorna i ytan är för djupa.

Ventilstyrningar
Ventilernas styrningar kan också bli så slitna att de behöver bytas ut. På Wasa Motor har vi möjlighet att tillverka egna styrningar till ovanliga modeller.

Svetsarbeten i topplock
Många topplocksskador kräver reparationer som innefattar svetsarbeten. Detta kan handla om allt från sprickor till korrosionsskador. Tack vare vår maskinpark har vi ofta möjlighet att laga topplocksskador som i vanliga fall skulle ses som irreparabla.

Här nedan syns exempel på topplock från Volvo Penta AQ151 (AQ250)