Balansaxelmodul till tdi 2.0Volkswagen, Seat, Skoda och Audi TDI 2.0 balansaxelmodul med oljepump.

Ett mycket vanligt problem är en slitageskada i oljepumpen, eller rättare sagt den ena balansaxeln, tillverkade av Volkswagen (VW), Seat, Skoda och Audi (TDI 2.0). Detta har tidigare varit ett mycket kostsamt problem som nu går att laga. På Wasa Motor har vi tagit fram en teknik för att renovera (eller bygga om i förebyggande syfte) dessa pumpar på ekonomiskt och driftsäkert vis för att garantera rätt oljetryck.

Reparera eller förebygg problemen med vår lösning

Det som slits i pumpen är en axel och dess ingrepp i en balansaxel. När detta händer slutar balansaxeln att driva oljepumpen och motorn går utan oljetryck. Vid renoveringen förlänger vi ingrepp och axel för att undvika framtida problem. Det nya ingreppet är sätthärdat och får även något exaktare passning. En annan mycket viktig del av reparationsprocessen är uppriktningen av oljepumpen i förhållande till balansaxeln.

Har VAG åtgärdat problemen med balansaxelmodulen?

Volkswagen AG har under åren själva gjort förändringar i bl. a balansaxelns ingrepp för sexkantaxeln. Den nyare varianten använder en 100 mm lång sexkant istället för den tidigare på 77 mm.
Detta kan dock vara lite missvisande, då man inte använder den fulla längden utan istället valt att flytta in ingreppet längre i balansaxeln. Detta gör att man minskar slitage pga snedställning mellan balansaxel och pump. I vår uppgraderade balansaxel använder vi oss av den fulla längden av balansaxeln i kombination med 100mm sexkantaxeln. För att undvika snedställning försäkrar vi oss om perfekt uppriktning mellan pump och balansaxel.

Förebygg haveriet innan det är för sent.
Följdkostnaderna av ett haveri blir oftast höga i form av t.ex:

  • Bärgning
  • Turbohaveri
  • Kamaxelskärning
  • Vevaxelskärning
  • Totalhaveri

Några beträffade modeller:

  • Audi A3 / A4 / A5 / A6 / TT / Q5
  • Volkswagen (VW) Passat / Sharan / Tiguan / Transporter / Golf / Eos / Scirocco
  • Seat Alhambra /
  • Skoda Superb
  • Dodge Caliber 2.0 CRD TDI / Avenger 2.0TDI

Dessa modeller har alla haft beträffad modul installerad vid något tillfälle. Utöver de ovan listade finns många fler modeller som använder sig av samma modul. Tveka inte att fråga oss om just Er årsmodell / motorkod är beträffad

Renoveringen utför snabbt och till ett fast pris.

Priset avser inlämning av lös pump med balansaxelkonsoll.

3995:-

Fast pris inkl. moms


Vad ska skickas? Kan jag skicka in en lös balansaxel?

Det är viktigt att vi får hela balansaxlemodulen med oljepumpen monterad på. Vi behöver även alla bultar som håller ihop själva paketet.

Hur går jag tillväga för att skicka in min balansaxelmodul?

  1. Emballera modulen väl.
  2. Bifoga kontakt- och faktureringsuppgifter.
  3. Skicka paketet med post eller valfri speditör till:
    Wasa Motor HB
    Olstorps byväg 2
    443 61 STENKULLENRenoveringen görs snabbt och Er balansaxelmodul skickas tillbaka redan nästa dag.


Inlämning av hela bilen

Självklart går det lika bra att lämna hela bilen till oss. Ur- och imontage  av balansaxel tillkommer beroende på modell.

Pris för renovering av balnasaxel audi, vw, skoda och seat

Priserna visas inkl. moms

Glöm ej att kontrollera bilens turbo efter ett oljetrycksborfall.

Vi renoverar även din turbo till ett lågt fastpris.