Dela gärna:

Honda har länge varit kända för sina fina fyrtakts utombordare. De håller hög kvalitet och är driftsäkra. Med detta sagt har även de haft en del bekymmer genom åren. Ett mycket vanligt fel drabbade växelhusen till deras 40, 45 och 50 hk motorer (BF40, BF45, BF50).
Nämnda modellers växelhus var under många år av en konstruktion som gjorde dem mycket känsliga för sprickor.

Orsaken till problemen – Ett konstruktionsfel

Många tror att underhusen spricker till följd av frostsprängning, detta är dock bara sant i ett fåtal fall. Den stora majoriteten av de växelhus vi reparerar har spruckit på grund av ett konstruktionsfel. I bakkant där propelleraxeln sticker ut sitter en låsring som förhindrar växelhusets drev osv från att ramla ur. Andra tillverkare som t.ex Yamaha har använt sig av samma system men med en avgörande skillnad, deras låsring är inte fingängad som Hondas.
Att Honda valt en fingänga har lett till en ökad yta för saltsprängning att uppstå. Det är alltså saltvatten och inte frost som är den stora boven i dramat.

Växelhuset behöver inte vara skrot

När ägaren kommer till sin båt och upptäcker denna skadan kan det snabbt leda till mardrömmar om skyhöga kostnader i form av nytt växelhus.
Detta behöver dock inte vara fallet. Vi har i snart 20 år framgångsrikt reparerat dessa växelhus. Det som krävs är att alla delar finns kvar. I vissa fall har sprickan gått såpass långt att en hel flik lossnat, då behöver vi denna flik för att kunna reparera växelhuset. Skulle den saknas kan det bli aktuellt att byta ut hela skalet.

Går det alltid att reparera?

Det finns givetvis vissa undantag då växelhusets allmänna skick är för dåligt för att kunna repareras och man blir tvungen att byta skal. I de fall kontaktar vi alltid kunden innan arbetet fortgår.

Håller lagningen?

Vi har som ovan nämnt svetsat dessa växelhus i snart 20 år och har så här långt haft goda erfarenheter. Det har till och med hänt att vi svetsat ett hus två gånger, med tio år mellan omgångarna. Vi använder oss av en mycket speciell svetsprocess, som vi under åren forskat fram för bästa resultat och använder givetvis alltid rätt legering i tillsatsmaterialet.
I arbetet ingår även shimsning och komplett ompackning för att garantera så lång livslängd som möjligt.

Vad kostar då kalaset?

Vi har fasta priser på de olika reparationerna och även vad som kan tillkomma. Se listan här nedan.

Typ av arbete:Pris inkl. moms
Svetsning av sprucket växelhus BF40-50 (inkl. material)
Demontage, svetsning, bearbetning, ompackning, shimsning, ihopmontage, provtryckning, spackling, lackering, oljepåfyllning.
6000:-
Byte av skal till växelhus (inkl. material)
Demontage, ompackning, shimsning, ihopmontage, provtryckning, oljepåfyllning.
12000:-
Lagerhållare (I ca. 5% av fallen behöver denna bytas då den är för korroderad för att kunna byta packboxar)1254:-
Svarvning av tryckbricka till propeller (Detta är något vi brukar rekommendera på dessa växelhus, då en sliten bricka skär in i packboxarna)300:-
Impeller
Finns även i vår webshop
185:-

2 Comments

  1. Hej, har ett honda 50hk växelhus från 99 där hela biten har lossat å ligger på botten, biten som på bilden ovan, går de lösa för 6000 eller blir de 12000? Mvh johan

    1. Hej Johan,
      oftast kan vi reparera även om biten saknas. Det bästa vore om du hör av dig på tel: 0302-23455.

      mvh
      Hannes

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *